Pages

Tuesday, June 15, 2010

PHIMOSIS

Dah beberapa hari aku tak update blog ni.. sibuk dgn permasalahan anak aku dani. mggu lps dani tak sihat. bila balik dr nursery die kata sakit bila nak kencing..die nangis2 bila kencing. aku mmg takut sbb anak aku punya 'tontoi' tu beza skit dr bdk lain..die jenis yg tertutup nga kulit.

keesokanya kitaorg bwk pegi klinik, then doktor ckp mmg ader skit terkoyak dkt lubang yg kluar air kencing tu.die panggil 'phimosis'. benda ni terjadi bila bdk2 suka tahan kencing. ni aku citer skit...bila air kencing banyak means dh penuh, lubang yg ada kecil, then disitu die akan ade presure..menyebabkan lubang kencing pada tontoi die tu sedikit terkoyak. bila mcm tu die akan rs sakit, pedih untuk kencing dan die akan tahan lg kencing. sampaikan anak aku ni terkencing 4/5 kali dlm ms 1 jam. pnh 1 hari tu die terkencing skit2 sampai 8 kali shari. abis smua sluar pendeknya. kdg2 geram jgk..tp bila pk balik kesian pn ada.

kalo waktu siang hari..die kencing ok jer. sbb Dr mmg ckp kita kena kerap bwk die pi kencing. cm bila mlm tido pai 12 jam, bgn pgnya air kencing dh banyak..tu yg jd sakit bila nk kencing. aku pn pening mikirkan masalah ni. kalo ikutkan mak aku & kwn2 die srh sunatkan jer. tp smlm aku & my hubby dh pegi jumpa doktor pakar, so mmg die kata lubang kencing anak ku tu kecik jer. tp die msh tak suggest lg la utk disunatkan. die nak tgk dl dlm ms 6 bln. lgpn kesian kat bdk katanya.

die cuma ajar spya anak kau kerap kencing dan basuh dgn cuci bila lps kencing. itu jer la petuanya.. aku mmg rasa seram jgk la bl doktor citer bab sunat ni. katanya anak aku kecik lg, tk ble guna teknik smart clamp. so kena buat pembedahan biasa cara lama, jahit la..owhhh seram sejuk aku rs. dh la kena puasa, kena dok spital 3 hari plak tu..mcm2 la. bila aku pk balik kesian btl kalo die kena lalui smua tu. blum pn msk umo 3 thn dh kena sunat. cuma skrg ni aku kena lbh berhati-hati dan jaga btl2 la spy benda ni tak berulang lg.


Dr tgk check 'tontoi' abg..pandai tk nangis pn



1 comment: