Pages

Thursday, June 3, 2010

semangat yang membara


ermmm..ni nk citer psl perahan susu aku yg smlm..mggu2 sblm ni aku hanya pump skali jer shari..start smlm aku dapat pump balik 2 kali shari..alhamdulillah dapat 9 oz..syukur sgt. sebenarnya aku dh lama takde stok susu beku untuk aleena ni..biasanya aku pump ari ni then bekalkan utk esok jer..kalo sblm ni tak muat peti ais, tak ckp btl susu..tgk betapa byknya susu perahan aku..tp ntah mn silapnya, susu aku dh semakin merundum..dlm pd tu aku bersyukur kerana masih lagi dapat memberi susu bdn kpd bb ku yg comel slama 8 bln. setidaknya aku boleh berbangga dgn diriku sndri..kalo anak yg 1st..aku hanya dapat menyusukannya slama 2 bln stgh shja..pd ms tu aku mmg berniat dr awal lg nk bg fullbf tp maybe disebabkan kekurangan ilmu ttg susuibu aku terlepas peluang tu..alangkah sedihnya aku pd ms tu..aku menitiskan air mata disebabkan anak aku menolak susu aku dan lebih menyukai susu formula yakni menggunakan puting botol..

tapi..bila aku disahkan mengandung anak yang ke2, aku mmg berniat dr awal untuk mberi susu ibu spnhnya kpd anakku nanti..(wlaupn tk spnhnya, tp aku berpuas hati dgn pencapaian ku skrg), setiap kali sembahyang aku tak lupa utk panjatkan doa pd tuhan agar aku dikurniakan susu yg byk, tabahkan hati, kuatkan semangat dan mendapat bb yang suka utk mnyusu dgn susuibu. alhamdulillah smua doa aku dimakbulkan Allah..aku bersyukur. Dalam masa yg sama, anakku tidak lagi menyukai puting botol, aku kadang2 terfikir sndrian..adakah kerana doaku yg terlalu inginkan anak ku menyusu melalui susu aku shja menyebabkan perkara ini terjadi (aku tersenyum sorang2 hehhehe...) tp tak mungkin, smua yg terjadi ada hikmah disebaliknya..sampai skrg anakku telah berumur 8 bulan, aleena masih lagi tidak menyukai puting botol. so terpaksa la pengasuhnya memberi susu dengan menggunakan syringe ubat.. agak leceh tp kesusahan itu disahut sebaiknya oleh pengasuh aleena..syukur tk terhingga.

walau apa pn yg terjadi, aku tetap inginkan aleena menyusu dgnku sehingga umurnya mencapai 2 thn. aku akan berusaha dan mencuba sedaya yg mampu untuk merealisasikan impian ku ini. insyallah untuk bb yang ke3 nanti, aku akan memberi sepenuhnya susuibu. so dr skrg aku mesti melengkapkan diriku dgn sebanyak mungkin ilmu berkenaan dgn susuibu.

No comments:

Post a Comment