Pages

Thursday, June 10, 2010

Tolong! Anak saya mempunyai IMPETIGO

Hari ni di ruang majalah mami & baby aku terbaca satu info yang menarik perhatianku pasal IMPETIGO. rupanya penyakit ini la yang telah mengjangkiti anak ku aleena 2 bln lps. aleena terkena penyakit ni dekat bahagian ketiak. penuh satu ketiak belah kiri, the sedikit belah kanan. mulanya aku tgk ader sebiji jer, keesokannya tgk dua biji. ingat ke biji gatal biasa jer @ akibat peluh. msk hari ketiga dh penuh satu ketiak dan biji tu dah pecah jd mcm melecur (agak bsr jgklah). terus aku bw jumpa Doktor. mmg Dr bgtau penyakit ni mmg biasa berjangkit pada bb @ kanak2. dipanggil jangkitan bakteria. ms tu tak pula die bg nama penyakitnya. so..skrg br aku tau rupanya anakku telah dijangkiti IMPETIGO. aku mmg ader ambik gmbr aleena ms die kena jangkitan tu..tp aku dh delete rupanya gambar tu. puas aku cr. kalo tak ble share nga kwn2 smua.

Impetigo nampak seperti membahayakan tetapi ia tidak seperti yang disangkakan dan boleh dirawat dengan mudah.

Mempunyai sebarang kompilikasi?

Amatlah jarang untuk impetigo menyebabkan masalah lain selain dari ruam yang gatal untuk beberapa hari. anda harus lebih berjaga-jaga jika bayi anda mempunyai ekzema. wlaubagaimanapun, apabila kulit telah dijangkiti, amatlah mudah bagi bayi untuk dijangkiti dengan jangkitan lain. bagi bayi, impetigo mungkin kelihatan dibahagian belakang sahaja. jika ruam lampin yang menyebabkan masalah tetapi rawatan adalah tetap sama.

Impetigo ialah jangkitan kulit biasa yg disebabkan oleh bakteria stafilokokal atau streptokokal. walaupun bunyinya agak menakutkan sebenarnya bakteria ini biasanya mendiami di atas kulit manusia ataupun didalam hidung tanpa menyebabkan sebarang masalah. impetigo terjadi jika bakteria ini menjangkiti kulit.

Bagaimana rupanya?

ia seperti lecuran yang kecil dan mempunyai gelembung cecair jernih. selalunya dibahagian muka atau sekitar hidung tetapi ia juga boleh berada diseluruh badan. apabila ia pecah, ia akan meninggalkan kesan kerak yang kekuningan pada kulit. Ia seakan-akan bayi anda terlekat bertih jagung dimukanya. kulit di bawah permukaannya mungkin akan kelihatan merah terbakar. Walaupun tompok-tompok itu kecil, tetapi kawasan sekitarnya juga boleh dijangkii. Simptom-simpton selalunya akan kelihatan empat ke sepuluh hari selepas jangkitan.

Bagaimana untuk menghindarinya dari merebak?

pertama sekali, pastikan bayi anda tidak menggaru keruping itu kerana kawasan kulit tersebut mungkin akan luka atau menyebabkan kawasan yang dijangkiti merebak. kurangkan risiko jangkitan dari kesemua ahli keluarga dengan memastikan bayi anda hanya menggunakan flanel, tuala dan cadarnya sendiri sahaja. dan basuhlah alat permainannya dengan air panas. jika dia suka memeluk patung beruangnya, maka ia juga perlu direndam sehingga mendidih kerana ia mungkin mempunyai bakteria yang boleh merebak. ini kerana impetigo berjangkit. anda dinasihatkan untuk menjauhkan bayi anda dari pusat jagaannya sehingga 48 jam selepas rawatan antibiotik.

Bagaimana untuk merawatnya?

Sangat penting untuk membawa bayi anda berjumpa pakar pediatrik untuk pemeriksaan yang menyeluruh. jika perlu, bayi anda akan diberikan krim antibiotik. jika ruam tersebut merebak ke beberapa tempat lain, mungkin dia memerlukan tablet. untuk menyapu krim, basuh dan keringkan kawasan yang dijangkiti dan juga basuh tangan anda. keringkan dengan berhati-hati dan lembut. juga pastikan anda membasuh tangan anda dengan air panas yang bersabun selepas selesai. anda tidak perlu memakai sarung tangan getah kerana ia mungkin menakutkan si manja anda. asalkan anda membasuh tangan anda selepas selesai menyapu krim tersebut, tiada apa yang perlu dirisaukan. jangkitan tersebut akan pulih dalam masa tujuh ke sepuluh hari.

Sumber : mami & baby

2 comments:

  1. salam....tahniah dah ada blog, lepas ni rajinlah update cite ye...

    ReplyDelete
  2. SALAM....yer anak saya pon pernah dijangkiti impitigo...mmg kesian sesangat pada masa tu dia baru berumor 6 bln..asal tengok die jer mmg kiter akan menangis sbb kiter yg rasa kesakitan yg ditanggung dia.. insyaallah nanti saya upload pic baby saya..mmg sampai sekarang die tak kan hilang kegatalan die tu...doctor ckp makan masa mgkin umo belasan tahun dia akan hilang sendri...skrg dah setahun 9 bln die still under dermatologi nye patient.

    ReplyDelete